sfeerfoto afhankelijk van de gekozen bladzijde
 
 

recente wetswijzigingen specifiek voor motorrijders

1 januari 2017

Op 1 januari 2017 daalt de maximumsnelheid op de Vlaamse wegen buiten de bebouwde kom van 90 km/u naar 70 km/u. Hierdoor wijzigt de Vlaamse regering het artikel nummer 11 van de Wegcode.

wijziging wegcode sinds 1 september 2011

Dit verandert er concreet voor wie zich vanaf 1 september 2011 met een motor op de Belgische openbare weg begeeft:
· Filefilteren
Filefilteren is vanaf 1 september toegestaan op voorwaarde dat de motorrijder niet sneller dan vijftig kilometer per uur rijdt en het snelheidsverschil met de andere voertuigen die hij passeert niet groter is dan twintig kilometer per uur. Motorrijders die tussen de traag rijdende of stilstaande rijen auto’s door willen rijden moet daarvoor de ruimte tussen de twee meest linkse rijstroken gebruiken.
· Parkeren op het trottoir
Binnen de bebouwde kom mogen motorfietsen op het trottoir en op de verhoogde berm worden geparkeerd, op voorwaarde dat ze de andere weggebruikers niet hinderen en een begaanbare strook van minstens 1,50 meter vrij laten.
· Transport van kinderen op de motor
Vanaf 1 september 2011 mogen kinderen vanaf acht jaar op om het even welke motor als passagier worden meegenomen. Kinderen tussen drie en acht jaar mogen als passagier enkel plaats nemen op een 125cc tweewieler die voorzien is van een speciaal kinderzitje. Kinderen jonger dan drie jaar mogen niet worden vervoerd op een motorfiets.

· Beschermende kledij
De verplichting voor motorrijders om een valhelm te dragen wordt uitgebreid en omschreven als de verplichting om beschermende kledij te dragen. Naast een valhelm bestaat die beschermende kledij uit handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of overall. Het schoeisel – laarzen of bottines - moet de enkels beschermen.

motorrijder

· Busbanen
Motoren mogen vanaf 1 september 2011 op de busbaan rijden, mits plaatselijke reglementering.
Of klik hier voor een pdf met prentjes over de nieuwigheden.

Frankrijk verplicht fluo voor motorrijders vanaf 2013 (toch niet ?)

http://www.mag-nl.org/cms/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=127&cntnt01returnid=61Wie vanaf 2013 met de motorfiets op reis naar Frankrijk wil neemt best een fluo hesje mee. Vanaf volgend jaar behoort fluo immers tot de standaarduitrusting van de Franse motard. Vanaf 1 janauri 2013 zal elke motorrijder die op een motorfiets zwaarder dan 125cc rijdt verplicht zijn een fluorescerend bovenstuk te dragen. De wet schrijft voor dat de oppervlakte van het fluo kledingstuk minstens 150 vierkante cm moet bedragen. Wie de wet negeert riskeert een boete van € 68.

Reflecterende stickers op je helm in Frankrijk?

Het Franse recht baseert zich op een lagune in de ECE 22-05-keurnorm, waarin landen afzonderlijk het gebruik van reflecterende stickers verplicht kunnen stellen. Maar deze verplichting is alleen van toepassing op de verkoop van motorhelmen in Frankrijk. Ben je als toerist onderweg in Frankrijk, dan moet je helm volgens ECE 22-04 of -05 zijn gehomologeerd. Het aanbrengen van de reflecterende stickers is als motortoerist dan niet nodig. (bron http://www.vakantievraag.nl/ontdek/vraag/id%2814492%29/reflecterende-motorhelm-frankrijk---verplicht)

Handschoenen

Vanaf 20 november 2016 moet je in Frankrijk goedgekeurde handschoenen aan hebben op de motor. Dat geldt ook voor de passagier. De handschoenen moeten geschikt zijn voor de motor en voldoen aan een EC keurmerk.

terug naar top